loading...

دیجیتالیها

تعداد اعضاء در شرکت های تعاونی

سامان بازدید : 70 یکشنبه 10 آذر 1398 نظرات ()

 

• عضو

عضو در شرکت های تعاونی عبارتند از :

1. شخص حقیقی (طبیعی) یعنی انسان ایرانی اعم از مذکر و مؤنث

 

2. شخص حقوقی غیر دولتی یعنی شرکت ها و مؤسساتی که توسط مردم طبق قانون تجارت تشکیل و در اداره ثبت شرکت ها به ثبت می رسند می توانند به عضویت شرکت ها ی تعاونی در آیند بنابراین اشخاص حقوقی که اعمال حاکمیت یا عمل تجاری انجام می دهند و تمام و یا قسمت اعظم سرمایه و بودجه آنها توسط دولت ویا منابع مالی دولتی تأمین می شوند به طور مستقل نمی توانند وارد عضویت در شرکت های تعاونی شوند مانند: استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها، وزارت خانه ها، بانک های دولتی و شرکت های وابسته به دولت، البته در اینجا باید توجه داشت که کارمندان و یا کارگران اینگونه تشکیلات اداری حق و اجازه دارند تحت ضوابط قانونی مانند تمامی افراد جامعه برای رفع حوائج خودشان اقدام به تشکیل شرکت تعاونی نمایند.

در قانون شرکت های تعاونی شرایط عضویت در شرکت های تعاونی حداقل خرید یک سهم و درخواست کتبی عضویت بوده، عضو پس از پذیرش به طور خودکار ملزم به رعایت اساسنامه شرکت تعاونی می شده است؛ البته محجورین ورشکستگان به تقصیر که طبق قانون مدنی حق تصرف در اموال و استیفای حق را ندارند نمی توانستند به عضویت در شرکت های تجاری به طور اعم و شرکت های تعاونی به طور اخص درآیند.

3. شخص حقوقی غیر دولتی : یعنی اشخاصی که برابر قانون و به وسیله مردم ( نه دولت ) تشکیل می شوند، مانند: شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری وبنگاه های انتفاعی یا غیر انتفاعی، این است که ماده 8 ( قانون بخش تعاونی) مقرر نموده، عضو در شرکت های تعاونی شخصی است حقیقی یا حقوقی غیر دولتی که واجد شرایط مندرج در این قانون بوده وملتزم به اهداف بخش تعاونی و اساسنامه قانونی آن تعاونی باشد.

• شرایط عضویت در شرکت های تعاونی

طبق ماده 9 قانون بخش تعاونی، شرایط عضویت ( به طور عام و برای کلیه اعضاء) به شرح ذیل است :

1_ تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2_ عدم ممنوعیت قانونی وحجر

3_ خرید حداقل سهام مقرر در اساسنامه

4_ در خواست کتبی و تعهد رعایت مقررات اساسنامه در تعاونی

5_ عدم عضویت در تعاونی مشابه

• عده اعضاء در شرکت های تعاونی

تعداد عضو در شرکت های تعاونی ، بنا به دستور ماده 6 قانون بخش تعاونی، در هر صورت نباید کمتر از 7 عضو باشد. حداقل وحداکثر تعداد عضو در شرکت های مختلف به وسیله آیین نامه ای که به تصویب وزارت تعاون می رسد معین می شود وطبق آئین نامه مواد 6 و20 قانون بخش تعاونی که در تاریخ 23/11/1389 به تصویب وزیر تعاون رسیده (فعلا) حداقل و حداکثر تعداد اعضاء در شرکتهای تعاونی با توجه به ماده 2 قانون بخش تعاونی به شرح ذیل می باشد.

طبق ماده 1 آیین نامه فوق الذکر: حداقل و حداکثر تعداد عضو در تعاونی ها (اعم از شرکت های تعاونی متعارف، فراگیر ملی و اتحادیه ها) به نسبت سرمایه و فرصت اشتغال و نوع فعالیت مطابق جدول زیر است :

 

ردیف

نوع وموضوع فعالیت تعاونی

 

حداقل تعداد عضو

 

حداکثر تعداد عضو

 

1

 

شرکت تعاونی اشتغالزا

 

7 عضو

 

نامحدود

 

2

 

شرکت تعاونی تأمین نیاز حرفه ای و صنفی

 

20 عضو

 

نامحدود

 

3

 

شرکت تعاونی مرز نشینان

 

500 عضو

 

نامحدود

 

4

 

شرکت تعاونی دانش آموزی

 

50 عضو

 

نامحدود

 

5

 

شرکت تعاونی سهام عدالت

 

500 عضو

 

10% مشغولین استان

 

6

 

شرکت تعاونی مسکن ( تأمین نیاز اعضاء)

 

7 عضو

 

200 عضو

 

7

 

شرکت تعاونی مصرف

 

500 عضو

 

نامحدود

 

8

 

شرکت تعاونی اعتبار

 

50 عضو

 

نامحدود

 

9

 

شرکت تعاونی فراگیر دهستان

 

200 عضو

 

نامحدود

 

10

 

اتحادیه های موضوع ماده 33 قانون بخش تعاونی

 

7 عضو

 

نامحدود

 

11

 

اتحادیه های بازرگانی

(موضوع ماده 61 قانون شرکت های تعاونی 1350)

 

7 عضو

 

نامحدود

 

12

 

اتحادیه های اعتباری

(موضوع ماده 61 قانون شرکت های تعاونی 1350)

 

50 عضو

 

نامحدود

 

13

 

اتحادیه های نظارت وهماهنگی

(موضوع ماده 61 قانون شرکت های تعاونی 1350)

 

7 عضو

 

نامحدود

 

طبق تبصره 1 آیین نامه مواد 6 و20 قانون بخش تعاونی_ مقصود از شرکت های تعاونی اشتغالزا، تعاونی است که به منظور ایجاد اشتغال تولیدی یا خدماتی تشکیل می شود.

مطابق تبصره 2_ چنانچه شرکت تعاونی اشتغالزا با استفاده از کمک های دولتی یرای اعضاء تشکیل شود، تعداد اعضاء باید حداقل معادل 50% مشاغل دائمی طرح تعاونی باشند.

برابرتبصره 3_ در شرکت های تعاونی مسکن ( تأمین نیاز اعضاء)، پذیرش عضو افزون بر 200 نفر، حسب ظرفیت و امکانات تعاونی و صلاحیت فنی و حرفه ای مدیران تعاونی با مجوز معاونت تشکیل، توسعه و نظارت تعاونی ها، صورت می پذیرد.

موجب تبصره 4 آیین نامه _حداقل و حداکثر تعداد عضو شرکت های تعاونی، موضوع بند 2 ماده 8 قانون بخش تعاونی ( تعاونی های چند منظوره ای ) در هر مورد با نظر معاونت تشکیل، توسعه و نظارت تعاونی ها خواهد بود.

* طبق دستورالعمل تشکیل تعاونی ها،درشرکت های تعاونی که بدون استفاده از کمک های دولتی و یا با هدف سرمایه گذاری تشکیل می شوند وحداقل 50% سرمایه گذاری طرح، توسط اعضاء تأمین می گردد، رعایت تبصره 2 الزامی نمی باشد.

* طبق دستورالعمل تشکیل تعاونی ها، در شرکت های تعاونی سرمایه گذاری، حداقل میزان سرمایه 1,000,000,000 ریال تعیین می گردد.

نکته : تعاونی های بزرگ : وفق دستورالعمل تشکیل تعاونی ها، شرکت های تعاونی با بیش از 500 عضو و اتحادیه هائی که تعداد اعضای تعاونی های عضو آن ها، مجموعاً بیش از 2000عضو باشد، ” تعاونی بزرگ ” محسوب می شوند.

 

چگونگی انتخاب نام برای شرکت

سامان بازدید : 66 چهارشنبه 06 آذر 1398 نظرات ()

 

یکی از شاخصه های احراز و تخصیص شرکت های تجارتی استفاده از نام به عنوان معرف اصلی شرکت تجاری می باشد. نام شرکت به عنوان یکی از ممیزات اشخاص حقوقی و یکی از ابزارهای بسیار مهم شرکت ها برای جذب و برقراری ارتباط اشخاص در نظام حقوقی تلقی می گردد؛ شخصیت های حقوقی از جمله شرکت های تجارتی، همانند اشخاص حقیقی می بایستی با یک نام خاص شناخته و موجودیت پیدا نمایند.

 

از این رو اشخاص حقوقی بر طبق قانون تجارت و قانون ثبت شرکت ها و سایر قوانین و مقررات مربوطه می بایستی دارای نام مخصویی باشند تا با آن نام در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسند و تمامی فعالیت های آنها در لقای آن نام انجام پذیرد. برطبق ماده 585 قانون تجارت، شخص حقوقی می تواند دارای کلیه حقوق و تکالیفی شود که قانون برای افراد قائل است مگر حقوق و وظایفی که بالطبیعه فقط انسان ممکن است دارای آن باشد، مانند حقوق و وظایف ابوّت – بنوّت و امثال ذلک. لذا اختصاص نام برای اشخاص حقوقی جهت احقاق و شناسایی حقوق و تکالیف آن امری ضروری می باشد. شناسایی آسان و بهره مندی از سوابق و تجارب شرکت در کنار نام مناسب برای آن شخصیت حقوقی امکان پذیر می باشد.

• چگونگی انتصاب نام شرکت های تجاری :

با عنایت به اینکه مرحله تأیید نام یکی از مراحل ثبت تأسیس و یا تغییرات انواع شرکت ها محسوب می گردد و به طور جداگانه و مستقل نام شرکت ثبت نمی گردد، لذا مقررات مجزا و مصرحی در این خصوص وجود ندارد،معذلک در حال حاضر ملاک اقدام تعیین نام دستورالعمل ابلاغی در سایت اطلاع رسانی ثبت شرکت ها می باشد. به طور کلی نام های درخواستی علاوه بر عدم تشابه می بایستی مشمول یکی عناوین اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری و یا مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنی یا الفاظ زشت و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه و نام های ترکیبی فارسی که تداعی کننده واژه های بیگانه است، نباشد.

مطابق دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی، متقاضیان ثبت اشخاص حقوقی، با مشخص نمودن نوع شخصیت حقوقی و ارائه مدارک لازم، نسبت به پیشنهاد نام شخصیت حقوقی مورد نظر اقدام می نمایند.

پیشنهاد نام اشخاص حقوقی از واژه یا واژگان با معنی که متقاضیان ثبت اعم از ایرانی یا خارجی ارائه می نماید صورت می پذیرد. اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها نیازمند اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح است، باید پیش از ارائه تقاضای ثبت تأسیس به مرجع ثبت شرکت ها، به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند. مهلت اعتبار نام تأیید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می گردد، نامحدود است. اعتبار تأیید نام شخص حقوقی در شرف تأسیس یا تغییرات، 3 ماه از تاریخ تأیید می باشد. این مدت برای شرکت های سهامی عام، 6 ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی مؤسس می باشد.

• مواردی که در انتخاب نام شرکت خود باید مد نظر داشته باشید شامل :

1. دارای ریشه فارسی باشد.

2. لاتین نباشد.

3. با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.

4. تکراری نباشد.

5. دارای اسم خاص باشد.

6. از اعداد به صورت ریاضی در آن استفاده نشود، بلکه به صورت حروف نوشته شود.

7. از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امورایثارگران می باشد، استفاده نشود.

8. ازعنوان های شعرا، دانشمندان و کاشفان درعصر حاضر استفاده نشود.

9. عدم استفاده ازحروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف.

10. عدم استفاده از حرف اول بعضی از کلمات مثل: پی وی سی و…

* حداقل تعداد سیلاب ها برای انتخاب نام شرکت 3 سیلاب می باشد.

• برخی از اسامی که قبل از ثبت نام شرکت نیاز به مجوز دارند:

شماری از نام های درخواستی از سوی متقاضیان قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز از دستگاه های اجرایی دارند که بر طبق بخشنامه ارسالی از سوی اداره کل ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری نام های که نیاز به اخذ مجوز دارند احصاء شده است که برخی از موارد مذکور را می توان به شرح ذیل بیان نمود:

_ اسامی و عناوین مربوط به امور پولی و بانکی شامل: بانک ها و مؤسسات اعتباری و صرافی و لیزینگ ها و تعاونی ها و صندوق های تعاونی قرض الحسنه که نیاز به دریافت مجوز از بانک دارند.

_ اسامی و عناوین بیمه ای شامل: بیمه، خدمات بیمه، کارگزاری بیمه، نیاز به اخذ مجوز از بیمه مرکزی دارند.

_اسامی و عناوین بورس شامل: نهادهای مالی کارگزاران، معامله گران، بازارگردانان، مشاوران سرمایه گذاری مؤسسه رتبه بندی، صندوق سرمایه گذاری، شرکت های سرمایه گذاری بورسی، پردازش اطلاعات مالی، تأمین سرمایه و صندوق بازنشستگی نیاز به اخذ مجوز از سازمان بورس داشته. البته در خصوص استفاده از هر نوع درج عنوان ( سرمایه گذاری ترکیبی) در نام، نیازی به اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادارندارد و صرفاً عنوان سرمایه گذاری مطلق و یا سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تکلیف به اخذ مجوز شده است. لذا سرمایه گذاری ساختمانی، سرمایه گذاری پروژه عمرانی و غیره نیاز به اخذ مجوز ندارد. هم چنین در خصوص تعاونی سهامی عام علاوه بر اخذ مجوز از ادارات تعاونی می بایستی از سازمان بورس اوراق بهادار نیز مجوز اخذ گردد. درباره تعاونی اعتبار علاوه بر لزوم دریافت مجوز از ادارات تعاونی می بایستی از بانک مرکزی نیز مجوز اخذ گردد.

_ اسامی و عناوین در قالب تعاونی، تعاونی مسکن و مصرف و تولید و خدماتی و کشاورزی، مستلزم اخذ مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشند.

_ و سایر مواردی که به موجب قانون پیش بینی گردیده است.

• نام پیشنهادی اشخاص حقوقی در موارد زیر قابل تأیید نمی باشد :

 

نامه های که درآن از اسامی، عناوین و اصلاحات بیگانه استفاده شده باشد.

نام های که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند.

نام یا نام های اختصاری یا حروفی که رسماً متعلق به دولت باشد از قبیل ایران، کشور

ناجا،نزاجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی.

 

نام های که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.

هنگامی که در یک نام پیشنهادی،ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.

چنانچه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد، امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد. به طور مثال اگر نام شرکت تجارت بامداد البرز ثبت شده در بانک اطلاعاتی وجود داشته باشد، دیگر نام بامداد به تنهایی به متقاضی دیگرداده نمی شود هر چند که نام مذکور به تنهایی ثبت نشده باشد. البته این موضوع با برخی از اصول کلی حقوقی متفاوت می باشد که جا دارد نسبت به آن آسیب شناسی گردد و رویه اداره تعیین نام در تأیید نام در این خصوص اصلاح گردد.

* واژه هایی که به طرز گمرا کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند، پذیرفته نمی شوند.

* اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند، پذیرفته نمی شوند و در صورت استفاده از اعداد در نام های جدید پیشنهادی، باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد. نام های تأیید شده، به صورت جداگانه و جدای از انتقال مالکیت شرکت، قابل انتقال به غیر نمی باشد.

* نام اشخاص حقوقی ثبت شده با تسلیم صورتجلسه ای که با رعایت قوانین، مقررات و شرایط اساسنامه متناسب با نوع شخصیت حقوقی تنظیم و به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می شود، قابل تغییر خواهد بود، در تعیین و تغییرنام اشخاص حقوقی رعایت مواد مواد قانونی از جمله قانون تجارت و تبصره ذیل ماده (4) لایحه اصلاحی قانون تجارت و تبصره ذیل ماده (1) آیین نامه ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجاری الزامی است.

نکات اساسی در انتقال سهام شرکت سهامی

سامان بازدید : 85 چهارشنبه 06 آذر 1398 نظرات ()

 

در شرکت های سهامی، سرمایه شرکت به صورت ورقه سهام درمی آید و هر شخص ممکن است تعدادی از آن را داشته باشد. هر سهم میزان مشارکت و تعهدات و منافع دارنده آن را در شرکت معین نی کند.

 

سهام از نظر شکل ظاهری به صورت ورقه های چاپی متحدالشکل و دارای شماره ترتیب و امضای حداقل دو نفر مطابق مقررات اساسنامه شرکت است . طراحی سهام به هر شکلی ممکن است ولی در هر حال باید حاوی موارد ذیل باشد :

– نام شرکت و شماره ثبت آن در دفتر ثبت شرکت ها

– مبلغ سرمایه ثبت شده و مقدار پرداخت شده آن ها

– تعیین نوع سهم

– مبلغ اسمی سهم و مقدار پرداخت شده آن

– تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است.

 

اقسام سهم

1- سهم بانام : سهامی که مالک آن مشخص و معلوم است و ملک شخصی شناخته می شود که سهام به نام او در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت رسیده است.

2- سهم بی نام : سهامی که مالک آن مشخص و معلوم نیست و به صورت سند در وجه حامل تنظیم و ملک دارنده آن شناخته می شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

 

دارنده سهم دارای حقوق ذیل است :

1- رای در مجامع عمومی

2- انتقال سهام

3- کسب اطلاع از امور شرکت

4- دریافت سود

5- حق تقدم در خرید سهام جدید

6- سهیم شدن در اموال شرکت

 

انتقال سهام

از آنجا که سهم قسمتی از سرمایه و به تصریح قانون سندی قابل معامله است ( م 24 ) ، و نیز نظر به اینکه هر سهم بیان کننده میزان طلب دارنده آن از شرکت است و لذا مطابق ماده 20 قانون مدنی جزء اموال منقول به حساب می آید ( حتی اگر خود شرکت دارای اموال غیرمنقول باشد ) ، بنابراین مشمول احکام اینگونه اموال بوده و دارنده آن می تواند هر گاه که مایل باشد آن را به دیگری انتقال دهد. این حق قابل سلب نیست ولی در شرکت های سهامی خاص ممکن است منوط به موافقت هیات مدیره یا مجامع عمومی شود. در شرکت های سهامی عام چنین شرطی معتبر نیست. ( م 41 )

انتقال سهام بی نام صرفاَ با قبض و اقباض صورت می گیرد در حالیکه انتقال سهام بانام حتماَ باید در دفتر ثبت سهام شرکت ( که در خود شرکت نگهداری می شود ) توسط انتقال دهنده امضا گردد. ( م 40) سهام نیز ممکن است مانند هر مال دیگری به صورت قهری انتقال یابد.

علاوه بر ارث یا انتقال سهام به طلبکاران سهامدار به حکم دادگاه ، صورت های دیگری نیز در قانون تجارت پیش بینی شده است :

– در صورتی که بهای اسمی سهام از ابتدا کاملاَ پرداخت نشده باشد و دارنده آن علیرغم مطالبه شرکت به تادیه الباقی آن اقدام نکند. (م 35)

– در صورتی که شرکت تصمیم به تبدیل سهام بانام به بی نام گرفته باشد ولی دارنده، سهام خود را به شرکت تسلیم نکرده باشد. ( م 45 )

در هر دو صورت فوق، شرکت سهام را از طریق مزایده و یا بورس اوراق بهادار ( اگر شرکت در بورس پذیرفته شده باشد ) به فروش خواهد رساند و وجوه حاصله را پس از کسر مخارج به دارنده سهام پرداخت خواهد کرد و سهامدار جدید به جای شخص قبلی وارد شرکت خواهد شد.

ضمناَ این نکته نیز از توضیحات فوق معلوم می شود که هیچ سهامداری را ولو در اقلیت باشد نمی توان از شرکت اخراج کرد و تنها راه خروج او، انتقال سهام توسط وی است. نمی توان از شرکت اخراج کرد و تنها راه خروج او، انتقال سهام توسط وی است. البته این امکان وجود دارد که با افزایش سرمایه و در صورت عدم استفاده او از حق تقدم ، درصد سهام وی کاهش داده شود.

 

مقالاتانتقال سهامثبت شرکت و تغییراتشرکت سهامیفرایند ثبت شرکتقانون ثبت شرکت ها

ما به شما چه خدماتی در زمینه ثبت شرکت ارائه می دهیم؟

سامان بازدید : 77 یکشنبه 03 آذر 1398 نظرات ()

 

بیشتر کاربرانی که به سایت ما جهت ثبت شرکت مراجعه می کنند ، می دانند که بهتر است مسائل حقوقی ثبتی شرکتشان را به کسانی بسپارند که کار  و تحصیلاتشان در رابطه با مسائل حقوقی می باشد. اما چرا؟ در زیر به این خدمات اشاره کردیم و با دیدن آنها شما فرق بین ثبت شخصی و ثبت کارشناسی را کاملا متوجه می شوید.

 

انتخاب اصولی نوع شرکت

اینکه شرکت شما در نظر قانون چه نوع شرکتی باشد تا شما بعدا به مشکلات قانونی برخورد نکنید.

 

کوتاه شدن زمان ثبت

بدون دانش حقوقی برای ثبت به مشکل بر می خورید و مراحل باید تکرار شوند.

 

هزینه کمتر برای ثبت

تکرار مراحل اشتباه ، جرایم مالی از روی بی تجربگی و خطا در اسناد هزینه ها را چندین برابر می کند.

 

شناختن نیازهای جانبی

بسته به نوع شرکت ما نیاز به دریافت برخی مدارک داریم که بدون شناخت صحیح اخذشان مشکل است

 

پیش بینی مشکلات در آینده

خیلی از مسائل در زمان ثبت شرکت به شما گفته نمی شود که می تواند جرایم سنگینی در پی داشته باشد.

 

پشتیبانی و دفاع از حقوق شما

ما به عنوان وکیل شما اجازه نمی دیم چه در زمان ثبت چه در آینده مشکلی شما را تحدید کند.

 

پس در نهایت چرا به نفع شماست تا یک موسسه حقوقی شرکت شما را ثبت کند؟

هزینه کمتر متحمل می شوید.

زمان کمتری صرف می کنید.

نام شرکت طوری انتخاب می شود که احتمال رد شدن آن توسط کارشناس دولت بسیار پایین است.

ثبت بی دردسر – صفر تا صد را به ما می سپارید و کارتان را تحویل میگیرید.

مدارک و موارد مورد نیاز بررسی می شود و به شما اعلام شده و برای شما اخذ می شود.

خدمات کارت بازرگانی ، کد اقتصادی ، ارزش افزوده و … همگی با ما به راحتی قابل انجام است.

مشاوره رایگان و در نهایت طی مسیری بی دردسر و جرایم مالیاتی 

و …

کد اقتصادی چیست؟

سامان بازدید : 72 یکشنبه 03 آذر 1398 نظرات ()

 

کد اقتصادی یک شماره ای ۱۲ رقمی است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید کالا یا ارائه خدمات می پردازند توسط اداره مالیات اختصاص داده می شود. کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می شود و تمامی شرکت های ثبت شده، ملزم به اخذ کد اقتصادی هستند.هر شرکت یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تاسیس آن در روزنامه رسمی منتشر گردید، باید حداکثر ظرف ۲ ماه در اداره مالیات حوزه ای که به آدرس شرکت یا موسسه مرتبط است، تشکیل پرونده داده و نسبت ثبت نام کد اقتصادی به ​اقدام نماید.

 

چرا ثبت نام کد اقتصادی برای ما مهم است؟

اخذ کد اقتصادی برای همه اشخاص حقوقی و حقوقی مشمول قانون مالیات های مستقیم در زمینه فروش کالا یا خدمات (صادرات و واردات) که نیازمند دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی، صدور فاکتور، متعهد به ارائه اظهارنامه مالیاتی، ارزش افزوده و اخذ قرارداد با مراکز دولتی هستند، الزامی است و ۱۲ رقم است و سازمان امور مالیاتی صادر می کند و مثل شناسه ملی شرکت ها، منحصر به فرد است.

 

تخطی از قوانین در زمینه کد اقتصادی چه عواقبی در پیش دارد؟

ارائه فاکتورها یا صورت حساب ها با کد اقتصادی جعلی، پیگرد قانونی سنگین دارد. اگر شرکتی ثبت کردید، ۶۰ روز برای دریافت کد اقتصادی ، مهلت دارید. اگر هیچ فعالیت و عملکردی هم ندارد، باز هم باید به حوزه مالیاتی در محدوده آدرس قانونی شرکت مراجعه و پرونده مالیاتی تشکیل داده اما الزامی برای دریافت کد اقتصادی ندارید.

 

استفاده از کد اقتصادی دیگران

اگر فردی حقیقی یا حقوقی از کد اقتصادی دیگران استفاده کند، تحت هر عنوان، غیر قانونی است و مالیات تکلیفی، متوجه فردی است که از کد اقتصادی او به هر نحوی، سوء استفاده شده است. هر گونه جعل و تقلب و تبانی در این باره، خلاف مقررات بوده و با متقلبان برابر مقررات استفاده می شود.

 

اخذ هزینه غیر قانونی صورت حسابهای دارای کد اقتصادی

اگر فروشنده کالا یا خدمات، به منظور صدور صورت حساب که کد اقتصادی روی آن درج شده است، از خریدار، درخواست وجهی کند، خلاف مقررات  است و با متخلف، حسب مقررات برخورد خواهد شد. اگر فروشنده کالا یا خدمات در هنگام ارائه کالا، ارائه کد اقتصادی را منوط به اخذ وجهی، بیش از قیمت واقعی کالا یا خدمات کند، خرید کالا یا خدمات بدون این کد ۱۲ رقمی فروشنده، مانعی ندارد. در این حالت،‌خریدار بایستی گزارش انجام معامله و امتناع فروشنده به ارائه کد اقتصادی را ظرف ۳۰ روز از انجام معامله به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی سازمان، به صورت مکتوب گزارش کند.

 

آغاز ​ثبت نام کد اقتصادی

برای دریافت کد اقتصادی ، باید پیش ثبت نام در سامانه  انجام داد و مدارک را به صورت اینترنتی، آپلود نمود. مزایا و جرایم تخلفات کد اقتصادی در این گفتار سایت محاسبان تلاشگر خبره ارائه شده است تا راهنمای مودیان حقیقی و حقوقی ملزم به دریافت کد اقتصادی در سراسر کشور باشد. بعضی از فعالیت‌ها، نیاز به کد اقتصادی ندارد که در این گفتار، معرفی شده است.

 

چه افرادی نیازمند دریافت کد اقتصادی نیستند؟

مساجد و تکایا

کلیه اشخاص حقیقی که در زمینه های فرهنگی و هنری و ادبی فعالیت دارند. مثل طراحی و نویسندگی.

کلیه اشخاص حقیقی که به  فعالیت پیمانکاری اشتغال داشته و ارزش پیمان های آن ها در طول یک سال شمسی، بیش از  ۵۰ میلیون ریال نباشد.

ثبت  در زمینه ​ثبت نام کد اقتصادی چه خدماتی ارائه می کند

ثبت لوگو

سامان بازدید : 74 چهارشنبه 29 آبان 1398 نظرات ()

 

ثبت لوگو یا همان نشان تجاری با هدف ایجاد وجهه و تمایز بین خدمات یک شرکت با شرکت دیگر و یک شخص حقیقی با شخصیت های حقیقی دیگر به کار میرود و به عنوان ابزاری برای معرفی شدن محصولات یک شرکت  به کار می رود.

لوگو یا برند مطابق با قانون تجارت ایران الزاما نباید به ثبت برسد ولی در صورتیکه به ثبت برسد باید توسط دولت برای حفظ حقوق و مالکیت آن برای فرد ثبت کننده و مالک برند حمایت شود.

به دلیل رقابت زیاد در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری در بین انواع شرکت های داخلی و خارجی ، بهتر است برند یا لوگو به ثبت برسد تا فرد یا افرادی از منافع و اعتبار آن به نفع خود و  ضرر صاحب برند استفاده نکنند.

برای ثبت لوگو مراحل زیر دنبال شود:

مراحل ثبت لوگو

برای ثبت لوگو باید مراحل قانونی به درستی دنبال شود. بهتر است تمامی این مراحل با نظر و دیدگاه مشاورین متخصص در موسسه حقوقی  دنبال شود تا جلوی هزینه های اضافی و دوباره کاری ها گرفته شود. متقاضی ثبت لوگو باید مدارکی که در ادامه توضیح داده خواهد شد را تهیه و سپس طبق روال زیر موضوع ثبت لوگو را دنبال کند.

در مرحله اول ، ورود و ثبت نام در سایت مالکیت معنوی و در قسمت ثبت علائم تجاری

برای این منظور باید مدارک را تهیه و اماده کرده باشید .سپس به سایت اداره مالکیت معنوی به ادرس  باید رجوع شود . ادرس سایت متعلق به اداره مالکیت صنعتی است ولی در هنگام ورود به سایت در قسمت چپ سایت باید اداره مالکیت معنوی انتخاب و وارد شوید. سپس درخواست خود را وارد می کنید و همه مدارک و مستندات و اظهارنامه لوگو خود را در این قسمت مطابق با دستورالعمل ها وارد می کنید.

در هنگام ورود اطلاعات در سایت اداره مالکیت معنوی به موارد زیر دقت نظر داشته باشید:

اطلاعات فرد حقیقی و یا حقوقی که قرار است مالک لوگو باشد را باید وارد کنید.

در قسمتی باید اطلاعات وکیل و یا نماینده شرکت را وارد نمایید که به دلیل نیاز برای ارسال رمز و ابلاغیه های احتمالی به او می باشد.

طبقه کالا و خدمات باید به دقت انتخاب و متناسب با موضوع شرکت شما باشد. البته بعدا امکان تغییر این طبقات خواهد بود.

در صورتیکه در قسمت ورود مدارک نیاز دارید مورد دیگری را هم بارگذاری کنید باید در قسمت ضمائم اختیاری این مدارک بارگذاری شود.

هزینه های ثبت برند یا لوگو را باید اینترنتی پرداخت نمایید. بنابراین داشتن رمز دوم الزامی است.

در انتها فرایند ثبت نام لوگو در سایت برای شما اطلاعات پیامک و همچنین کد پیگیری و شماره ثبت برند ارسال و نمایش داده می شود. آن را یادداشت و ذخیره کنید تا در مراحل بعدی بتوانید از ان استفاده کنید.

زمان بررسی درخواست شما برای ثبت لوگو حدودا سه ماه از ورود اظهار نامه ممکن است به طول انجامد. البته این زمان حداکثری است. نهایتا باید با تایید درخواست شما تشکیل پرونده انجام شود که بهتر است وکلای حقوقی موسسه حقوقی ما این کار را برای شما انجام دهند.

ثبت نهایی نیازمند پرداخت هزینه های نهایی و همچنین اگهی های ثبت برند می باشد. پس از اولین انتشار اگهی لوگو در روزنامه رسمی دادگستری و روزنامه ای کثیر الانتشار زمانی یک ماه به برند داده می شود. اگر در این مدت فردی ادعا و شکایتی برای برند و لوگو شما نداشت گواهینامه ثبت برند برای شما به مدت ۱۰ سال صادر خواهد شد.

پس از آن در حدود دو هفته بعد آگهی شما باید برای برند در روزنامه رسمی صادر شود. بعد از ده روز کاری با ارائه نسخه کپی تقاضای اولیه ثبت لوگو و روزنامه اول و دوم باید برای صدور پروانه ده ساله ثبت لوگو اقدام شود. این فرایند هم ممکن است دو تا سه روز زمان نیاز داشته باشد.

چه اشخاصی ممکن است در خصوص ثبت لوگو شما معترض شوند؟

سه دسته از افراد ممکن است لوگو شما را مورد اعتراض قرار دهند:

افرادی که برند و یا لوگو شما دقیقا مشابه و کپی از برند انها باشد

افرادی که لوگو یا برند شما شباهت زیادی با لوگو انها داشته باشد و ممکن باشد موجبات تداخل برند شما با مشتریان او را فراهم نموده و اعتبار برند او از دست برود

افرادی که مدعی مالکیت برند شما را دارند و معتقدند که برند قبلا توسط انها مورد استفاده بوده و یا کلا طرح برند از انها بوده و در واقع طرح به سرقت رفته باشد.

وجود نقص در پرونده لوگو

اگر نقصی در درخواست و پرونده شما برای ثبت لوگو دیده شود باید مطابق با راهنمایی و مشاروه کارشناسان حقوقی این مشکلات مرتفع شود و موارد اطلاع رسانی شود. این کار باید در زمان تعیین شده خود اداره مالکیت معنوی انجام پذیرد در غیر اینصورت اگر زمان از دست برود و یا در کل اظهارنامه ثبت لوگو رد شود امکان پیگیری دیگر نخواهد بود و باید مجددا و با رفع اشکالات ارائه شده برای ثبت لوگو اقدام شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری

 

یک نسخه کپی از آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات مانند تغییر نام ، آدرس و تغییر مدیر عامل و همچنین روزنامه تاسیس به همراه درج تغییرات

یک نسخه کپی از مجوز های شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس

کپی کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیر عامل شرکت

کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت

ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد تقاضاد در ابعاد ۱۰*۱۰

مهر شرکت

اشخاص حقیقی

کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی

کپی جواز کسب و یا هرگونه مجوز فعالیت

کپی کارت بازرگانی به نام متقاضی

یک نمونه از علامت تجاری مورد درخواست در ابعاد ۱۰*۱۰

ثبت سازمان مردم نهاد

سامان بازدید : 76 چهارشنبه 29 آبان 1398 نظرات ()

 

ثبت سازمان مردم نهاد به نوعی سازمان هایی مردمی هستند که گاها جنبش و یا گروه و جمعیت نیز نامیده می شوند و هدف اصلی تشکیل این سازمان ها یا نهاد ها رسیدگی به خواسته ها و نیازهای مردمی بخصوص در قبال دولت می باشد.

 

 

سازمان مردم نهاد که به نام سمن نیز نامیده می شود و با حروف NGO شناخته می شود در رسته و یا تشکیلات دولتی ثبت نمی شوند و به نوعی سازمان غیر دولتی محسوب می شوند. دلیل اصلی شکل گیری این نوع سازمان ها بصورت غیر دولتی این است که بتوانند بدون جانب داری و در راستای تحقق اهداف اصلی شکل گیری سازمان که دفاع از منافع قشر خاصی و یا عامی از مردم می باشد اقدام نمایند.

 

بنا بر این توصیفات و توضیحات یک سازمان مردم نهاد سازمانی غیر دولتی است که برای دفاع از خواست ها و نیاز های مردم مانند موضوعات شغلی، معیشتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تجاری، مذهبی، محیط زیستی، علمی و بسیاری دیگر از موضوعات شکل می گیرد.

 

سازمان های مردم نهاد در کشورهای توسعه یافته بسیار قدرتمند تر حضور دارند و به همین دلیل از این سازمان ها اغلب به عنوان عناصری در راستای بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و یا بسیاری از موضوعات دیگر عنوان می شود زیرا بصورت نظامند و بر اساس قواعد و قوانین ساختار یافته و مشخص و توسط افراد متخصص عموما این موضوعات دسته بندی و پیگری می شود و به همین دلیل نه تنها قانونمند است بلکه وجهه معتبرتر و محکم تری هم دارد.

 

بصورت کلی سازمان مردم نهاد را باید واسطه ای بین مردم عادی یک جامعه خاص و یا عام با دولت باید دانست که می تواند حتی حرف و یا خواسته کوچکترین عضو سازمان را در آن جامعه به شرط مقبول بودن آن توسط سایر اعضا به گوش دولت و یا حتی خود جامعه و حتی سایر مردم رسانده و به منظور تحقق آن سلسله مراتب عملیاتی تعریف شده و شناخته شده در بین خود سازمان بر اساس اساسنامه سازمان را دنبال می کنند.

 

ثبت سازمان مردم نهاد

طبیعی است که سازمان های مردم نهاد یا سازمان سمن نوعی سازمان غیر انتفاعی باید باشد که منافع فرد در آن مطرح نیست و هدف شکل گیری آن رساندن منافع مادی و غیر مادی به اعضا عضو سازمان نمی باشد.

 

معمولا این نوع سازمان ها به بودجه زیادی نیاز ندارند اما تامین بودجه مورد نیاز آنها در هر ابعاد و اندازه ای معمولا از راه کمک های مردمی و یا با استفاده از حمایت های سازمان های دولتی و غیر دولتی تامین می شود .

 

بصورت کلی می توان اهداف ثبت سازمان مردم نهاد یا سمن را مواردی چون :

دستیابی به تعادل اجتماعی

تشویق مشارکت و کثرت گرایی در یک جامعه

تلاش برای ایجاد حق آزادی انجمن ها

کمک به بالا رفتن بازدهی مردمی و منابع انسانی و حتی مالی

ایجاد ساختار مشخص برای پیگیری خواسته های مردمی

توجه به خواسته های گروهی بر فردی

و بسیاری دیگر از عوامل باید دانست.

 

در چه حوزه هایی می توان اقدام به ثبت سازمان مردم نهاد کرد؟

سازمان سمن یا مردم نهاد را می تواند در طیف وسیعی از موضوعات ثبت کرد اما باید تمامی این موضوعات در یکی از تخصص های زیر خلاصه شده باشد:

 

امور فرهنگی، امور اجتماعی، امور زنان، امور کودکان، محیط زیست و منابع طبیعی، عمران و آبادانی، حقوق شهروندی، امور جوانان، امور نیازمندان و خیره، امور ایثارگران، حفظ صلح، دارو و درمان و پزشکی بیماران، دفاع مقدس، امور خانواده، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، رفاه اجتماعی و ارتقا مهارت های اجتماعی، حقوق شهروندی، ترویج فرهنگ و ارش های اسلامی، امور هنری، بهداشت و درمان، بهداشت محیط، زیر ساخت های بهداشت و درمان، امداد و نجات، توسعه و بهبود بهداشت عمومی، حفظ میراث گردشگری و فرهنگی، سازمان های بین المللی ، انجن های دوستی، امور مهاجرین، امور جهانی و بین المللی، فناوری های نوین تعامل با مراکز علمی، فناوری و اطلاعات، کمک به عمران و آبادانی، کمک به وحدت ملی و انسجام ملی، امور اقوام و اقلیت ها، امور ورزشی، امور مرتبط با زیر ساخت های توسعه کشور، توسعه سرمایه انسانی و اقتصادی

 

 

 

چه افرادی می توانند عضو سازمان مردن نهاد شوند؟

 

بصورت کلی در تعریف سازمان سمن یا سازمان مردم نهاد تنها به افرادی اجازه مشارکت و عضویت در این نوع سازمان ها داده شده است که شرایط زیر را داشته باشند:

 

داشتن حداقل سن قانونی یعنی ۱۸ سال تمام

داشتن تابعیت ایرانی

حداقل دو نفر از اعضا باید در موضوع سازمان دارای تخصص مرتبط باشند.

نداشتن سوء پیشینه کیفری

نداشتن عضویت در گروه ها و سازمان های ضد انقلابی و یا سازمان هایی که دادگاه انقلاب آنها را غیر قانونی نامیده است

ثبت سازمان  مردم نهاد

برای ثبت سازمان مردم نهاد باید ابتدا موضوع فعالیت سازمان و یا گروه تعیین شود. یعنی اینکه دقیقا مشخص شود هدف از تشکیل این سازمان پیگیری و دنبال کردن کدام نوع از خواسته یا خواسته ها می باشد. برای ثبت سازمان مردم نهاد باید حداقل ۹ نفر به عنوان عضو تعیین شوند که از این ۹ نفر حداقل دو نفر باید دارای تجربه و دانش لازم در تخصص سازمان باشند.

ضمن اینکه سایر ۹ نفر سازمان باید حداقل ۱۸ سال تمام را داشته باشند و از نظر شرایط ذهنی و سوابق فعالیتی نیز دارای شرایط احراز باشند. برای این کار باید فرم تقاضانامه ای تکمیل شود و بعدا با دریافت مجوز از نهاد مربوطه که در موضوع سازمان مشخص شده است به همراه مدارکی که در ادامه توضیح داده خواهد شد این تقاضانامه را به دبیرخانه هیئت نظارت بر تشکل های غیر دولتی تحویل دهند.

 

در این مرحله درخواست توسط هیئت نظارت بر تشکل های غیر دولتی ظرف چند روز کاری بررسی خواهد شد و ضمنا باید توسط مراجع ذی صلاح نیز تایید شود. بعد از بررسی هیئت و تایید مراجع برای فعالیت سازمان مردم نهاد یک پروانه و یا مجوز صادر می شود و به همراه معرفی نامه ای برای ثبت این سازمان و یا سمن متقاضی به سازمان ثبت اسناد کشور معرفی می شود.

 

این سازمان نیز همانن بسیاری از شرکت ها نیاز به اساسنامه دارد و باید بعد از دریافت پروانه کار مطابق با اساسنامه فعالیت شود در غیر این صورت سازمان دچار تخلف شده است.

 

ضمن اینکه بعد از اینکه متقاضی معرفی نامه را به سازمان اسناد و املاک تحویل داد باید به همراه آن اساسنامه، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و صورتجلسه هیئت مدریه منتخب و البته مجوز سازمان مربوطه را نیز تحویل دهد. از دیگر مدارک مورد نیاز مدارک شناسایی موسسین و یا اعضا شامل کپی کارت ملی و کپی شناسنامه و گواهی عدم سو پیشینه اعضا می باشد.

 

بعد از اینکه سازمان مردم نهاد در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید باید موضوع سازمان سمن در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار به انتخاب خود اعضا آگهی یا چاپ شود و پس از آن سازمان مردم نهاد می تواند بر اساس اساسنامه تنظیم شده و تحویل شده اقدام نماید.

 

در نظر داشته باشید که سازمان های مردم نهاد نوعی سازمان محلی و یا نهایتا استانی هستند و به همین دلیل باید در فرمانداری و یا استانداری مراحل ثبت سازمان مردم نهاد دنبال شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت سازمان مردم نهاد

ارائه فرم مشخصات فرردی اعضا

کپی شناسنامه و کارت ملی اعضا

سه قطعه عکس ۴*۳ از هر نفر عضو

اساسنامه ای که امضا همه اعضا را داشته باشد در سه نسخه

صورتجلسه مجمع عمومی موسسین با امضا همه اعضا

صورتجلسه هیئت مدیره سازمان با امضا همه اعضا

گواهی عدم سو پیشینه اعضا

مدارک تحصیلی و یا ورقه تاییدیه اشتغال به تحصیل اعضا

مجوز سازمان مربوطه

وکالتنامه احتمالی وکیل

به یاد داشته باشید که ثبت سازمان مردم نهاد یا سازمان سمن (NGO ) هم توسط نماینده اعضا و هم توسط وکیل قانونی این اعضا امکان پذیر است اما بصورت کلی انجام کار توسط وکلای خبره هم باعث کاهش هزینه های ثبت و هم قانونی تر و حرفه ای تر شدن موضوع ثبت سازمان مردم نهاد خواهد شد.

کارت بازرگانی چیست؟

سامان بازدید : 74 چهارشنبه 29 آبان 1398 نظرات ()

کارت بازرگانی در قوانین ایران برای واردات وصادراتکالا برای تاجران ضروری است. در ایران تنها بازرگانانی می توانند در واردات و صادرات شرکت کنند که دارای کارت بازرگانی باشند.

 

صدور کارت بازرگانی موکول به آن است که بازرگانان موسسه و یا شرکت خود را در دفتر ثبت تجارتی ثبت کرده باشد. در شرکت های تجارتی کارت بازرگانی مربوطه بنام مدیر مسئول شرکت صادر می‎شود. بازرگانانی که تقاضای صدور کارت بازرگانی می‎نمایند باید طبق فرم های چاپ شده از طرف اتاق بازرگانی اطلاعات مربوط به تجارت خود را به اتاق بازرگانی بدهند و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شوند. صدور کارت بازرگانی برای بعزرگانان و شرکت های خارجی منوط به معامله متقابله است.یعنی در صورتی به بازرگانان خارجی کارت بازرگانی داده می‎شود که کشور آنها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی دهند.

 

یکی از خدمات ثبت  در دسته خدمات بازرگانی، اخذ، تمدید و یا ابطال کارت بازرگانی است. تشریفات صدور كارت بازرگانی در اداره كل ثبت شركتها و مالیكت صنعتی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صورت می گیرد.

 

مدارک مورد نیاز جهت کارت بازرگانی

شخصیت حقوقی

 

مرحله اول:

 

۳ قطعه عکس پرسنلی پشت سفید، کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل

امضا وکالتنامه، ارائه گواهی پلمپ دفاتر که یکسال از تاریخش نگذشته باشد

آدرس و کد پستی تجارتخانه (فقط آدرس تهران)

آدرس و کدپستی محل سکونت مدیرعامل

مهر و امضا فرم های مربوطه: اظهارنامه و کارت بازرگانی و وکالتنامه

سرمایه کارت بازرگانی

شخصیت حقیقی

 

مرحله اول:

 

۳ قطعه عکس پرسنلی پشت سفید، کارت ملی (پشت و رو)، کپی شناسنامه

امضا وکالتنامه، جهت اظهارنامه و اوراق دفاتر پلمپ- امضا اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی

ارائه آدرس و کدپستی تجارتخانه: (همان آدرسی که سند مالکیت یا اجاره نامه با کاربری اداری به اسم شخص باشد)فقط آدرس تهران

آدرس و کدپستی محل سکونت شخص

سرمایه کارت بازرگانی(غیر نقدی)

مراحل دریافت کارت بازرگانی

مرحله اول:

 

عقد قرارداد

 

شما می توانید قرارداد «اخذ کارت بازرگانی» خود را به صورت تلفنی، حضوری، آنلاین منعقد نمایید.

مرحله دوم:

 

تکمیل مدارک

 

جهت انجام سریع و به موقع ثبت شرکت تان می بایست مدارک مورد نیاز را در کوتاه ترین زمان تکمیل و به کارشناس تکمیل مدارک تحویل دهید.

 

جهت سهولت کار می توانید مدارک خود را از طریق سامانه مشتریان ارسال کنید

مرحله سوم

 

اظهارنامه

 

در این مرحله اظهارنامه که توسط کارفرما امضا شده است، ارجاع می شود

مرحلــــه چهارم

 

پلمپ دفاتر

 

مشتری می بایست دفاتر پلمپ خود را دریافت نماید

مرحله پنجم

 

امور مالی و مالیاتی

 

کارفرما می بایست مفاصا حساب مالی و نیز کد اقتصادی خود را دریافت نماید.

مرحله ششم

 

وقت اتاق

 

پس از تکمیل مدارک، از سوی کارشناس برای کارفرما وقت اتاق گرفته می شود

 

توجه

 

-طبق ماده ۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم مراجعه به دارائی جهت پرداخت دودر هزار سرمایه اولیه شرکت بابت حق تمبر الزامی است.

 

-پلمپ دفا تر شرکت ظرف یکماه از تاریخ ثبت شرکت الزامی است.

ثبت شرکت فکر برتر مقالات مرتبط با ثبت ثبت انواع شرکت ها

سامان بازدید : 80 شنبه 25 آبان 1398 نظرات ()

با مدارک و مراحل ثبت برند مشاغل خانگی آشنا شوید

امتیاز کاربرانستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال 

شاید تاکنون به فکر گسترش کسب و کارخانگی خود افتاده باشید. با ثبت برند مشاغل خانگی می توانید به هدف خود دست یابید و مزایای زیادی به دست آورید.

ما در این مقاله ، به نکات مهمی که لازم است درباره ثبت کردن برند مشاغل خانگی بدانید پرداخته ایم . شایان ذکر است خوانندگان محترم جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایر مقالات سایت نظیر " آموزش گام به گام ثبت برند" ، " استعلام برند قبل از ثبت" و " لیست طبقه بندی علائم تجاری " مراجعه نمایند و یا با همکاران ما در موسسه حقوقی  تماس حاصل فرمایند. مفتخریم که راهنمای شما در امور ثبتی تان باشیم.

 

چرا ثبت برند مشاغل خانگی مفید است ؟

پیش از هر چیز، به توضیح مختصری راجع به مشاغل خانگی می پردازیم. مشاغل یا کسب و کار خانگی، به آن دسته از فعالیت هایی که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد ، گفته می شود.

امروزه ، شرایط و محدودیت هایی مانند مشکلات جسمی، مراقبت از فرزند یا سالمند ، مشکل در تامین مخارج و اجاره محل فعالیت و یا حتی تمایل به فعالیت در منزل ، موجب پیدایش و گسترش مشاغل خانگی شده است. برخی از شغل ها امکان اینکه در خانه انجام شود را دارد و در کل تفاوت خاصی با خارج از خانه نمی کند. این موضوع موجب می شود تا اشخاص بسیاری مشغول به کار شده و درآمد داشته باشند. از برخی از انواع مشاغل خانگی می توان به تهیه انواع غذا ، پرورش گیاه های تزیینی ، خیاطی و طراحی لباس ، کسب و کارهای آنلاین کوچک ، ترجمه و مقاله نویسی ، نقاشی ، سفال گری ، مجسمه سازی و .. اشاره کرد.

چنانچه دوست دارید شما نیز در این حرفه برای خود در بین تمام رقبایی که در این زمینه مشغول به کار هستند جایی باز کنید و مشتریان بیشتری جذب کنید، باید ابتدا برای خود نام تجاری مناسبی انتخاب نمایید و سپس آن را به ثبت برسانید. چرا که :

- در صورت ثبت برند، شما لوگو و نام تجاری را فقط به خود اختصاص می دهید.

- این کار وسیله بازاریابی و پایه و اساس ایجاد مشهوریت و معروفیت می باشد.

- این کار باعث جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی افراد متقلب و سوجو می شود.

- با ثبت کردن برند می توانید با سایر تولید کنندگان رقابتی سالم داشته باشید.

- با ثبت کردن برند می توانید سهامی را برای سهامداران ایجاد نموده و آن را در بازار سهام عرضه کنید. چنانچه برندی که ثبت می کنید مخاطب بیشتری داشته باشد ارزش سهام بالا می رود.

- ثبت کردن برند به افزایش فروش محصول شما و شناخته شدن برند شما در سطح بین المللی کمک کرده و باعث گسترش کار شما می شود. به طوری که می توانید نمایندگی های فروش خود را در شهرستان ها نیز داشته باشید.

- برند تضمینی لازم و کافی برای مصرف کنندگان و جلب اعتماد آن ها است.

- با ثبت برند می توانید به راحتی از این طریق وام اخذ کنید.

- در صورت ثبت کردن برند، شما قادر به فروش و یا واگذاری آن خواهید بود.

- این کار جزء الزامی و ضروری موافقتنامه های اعطای نمایندگی می باشند.

- این امکان وجود دارد که ثبت برند سرمایه و دارایی مهم و باارزش کسب و کار باشد.

 

چه افرادی می توانند نسبت به ثبت برند مشاغل خانگی اقدام نمایند ؟

هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی ( شرکت یا فرد ) مدارکی دال بر تولید – توزیع – بسته بندی – خرید و فروش و یا واردات و صادرات کالا و یا مدارکی جهت فعالیت در زمینه خدماتی خاص داشته باشد می تواند در همان زمینه تقاضای ثبت کردن برند یا نام و لوگوی خود را بدهد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مشاغل خانگی چیست ؟

- سه نسخه کپی از اظهارنامه ثبت کردن برند مشاغل خانگی باید ارائه گردد.

- ارائه مدارک هویتی و شناسایی فرد متقاضی

- یکی از برندهای تجاری را بر روی اظهارنامه الصاق کرده و آن را امضا نمایید. ( ابعاد برند تجاری شما بایستی حداکثر دارای اندازه 10 * 10 باشد ) .

- چنانچه می خواهید که برند تجاری به صورت دسته جمعی صادر گردد باید شرایط استفاده از این علامت و گواهی مقام صلاحیت دار نیز ارائه گردد.

- اگر تصویر برند به صورت دو بعدی طراحی شده است، تصویر باید دارای شش زاویه متفاوت باشد. همچنین چنانچه تصویر به صورت سه بعدی طراحی شده است باید نسخه گرافیکی طرح نیز ارائه گردد.

- ارائه ده نمونه از طرح گرافیکی برند تجاری با اندازه حداکثر 10*10

- ارائه مدارکی مبنی بر حق تقدم و اظهارنامه ( این مدارک حداکثر 15 روز بعد از درخواست شما ارائه گردد ) .

- پرداخت هزینه های مربوط به ثبت کردن برند مشاغل خانگی

- چنانچه تقاضا توسط وکیل یا نماینده قانونی شما ارائه می گردد حتماَ باید اصل و کپی وکالتنامه و مدارک شناسایی نماینده قانونی نیز ارائه گردد.

- ارائه سایر مدارک لازم که بنا به تشخیص مرجع ثبت برای حوزه فعالیت نیاز است.

 

برای ثبت برند از کجا آغاز کنیم ؟

در اولین اقدام جهت ثبت نمودن برند، شما باید به فکر انتخاب یک نام مناسب برای برند خود باشید. انتخاب نام برند مهم ترین مرحله در ثبت برند می باشد. سعی کنید اسامی مورد قبول و متناسب با شئونات اخلاقی و موازین اسلامی انتخاب نمایید. نام برند شما می بایست منحصر به فرد بوده و قبلاَ توسط رقیبان شما ثبت نشده باشد. توجه داشته باشید که در نام تجاری خود به هیچ عنوان از نام های دولتی استفاده ننمایید . کلمات توصیفی ، اسامی مشهور ، کلمات عام و عمومی و همچنین واژگانی که باعث گمراه شدن مشتریان گردند قابلیت ثبت ندارند.

پس از انتخاب نام برند، لازم است تا به سامانه اینترنتی مراجعه نمایید. این سامانه بدین دلیل راه اندازی شده است که ارائه تقاضای ثبت، از طریق اینترنتی و بدون مراجعه حضوری انجام شود. پاسخ اداره نیز صرفاَ از طریق بخش پیگیری اظهارنامه قابل روئت است.

چنانچه اطلاعات را به درستی در سامانه وارد کرده باشید، باید پس از ثبت اینترنتی اظهارنامه ، مدارک لازم را از طریق پست به اداره ثبت مالکیت صنعتی ارسال نمایید.

در این مرحله، 30 الی 60 روز کاری زمان لازم است تا کارشناسان اداره مالکیت صنعتی بررسی های لازم را انجام داده و نظر خود را اعلام نمایند.

چنانچه برند پیشنهادی شما مورد پذیرش قرار گیرد، آگهی تقاضا یا همان آگهی سی روزه صادر می گردد و پس از انتشار پرونده شما به مدت 30 روز راکد می ماند تا اشخاصی که هر گونه اعتراضی نسبت به آن دارند اعلام نمایند.

آشنایی با ثبت شرکت تعاونی توزیعی

سامان بازدید : 68 شنبه 25 آبان 1398 نظرات ()

 

 شرکت های تعاونی ، اصولاَ بر چهار قسمند :

" شرکت تعاونی تولیدی " ، " شرکت تعاونی توزیعی " ، " شرکت تعاونی اعتباری " و " شرکت تعاونی چند منظوره ".

 

شرکت تعاونی توزیعی ، شرکتی است که در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا، مسکن ، خدمات و سایر نیازمندی های اعضاء فعالیت می نماید. آن دسته از شرکت های تعاونی که فعالیت آنان، تواماَ " تولیدی و توزیعی " باشد را شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی می نامند.

 

هم چنین  می توانید  مقالات زیر را بخوانید :

- مجوز ثبت شرکت تعاونی

- راهنمای گام به گام تشکیل و ثبت شرکت تعاونی

 

 شرکت های تعاونی تولیدی مانند دامداران، کشاورزان ، پرورش دهندگان زنبور عسل یا صاحبان صنایع و هر گروهی دیگر که در رده تولیدی نام برده شده اند، در صورت تشکیل تعاونی برای تامین نیازهای خود از نوع تعاونی های توزیعی ( تامین کننده نیاز تولیدکنندگان ) محسوب می شوند.

 

• عضویت در شرکت تعاونی توزیعی

عضو در شرکت های تعاونی، شخصی است " حقیقی " که واجد شرایط مندرج در این قانون بوده و ملتزم به اهداف بخش تعاونی و اساسنامه قانونی آن تعاونی باشد و اگر شرکت در زمره تعاونی های تولیدی محسوب گردد، عضو مکلف است شخصاَ نیز در تعاونی اشتغال پیدا کند. همچنین در تعاونی های چند منظوره به استناد تبصره 2 ماده 8 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی در حالتی که عضویت مطلق باشد و همه افراد بتوانند به طور آزادانه عضویت شرکت را تحصیل نمایند؛ داشتن عضو غیرشاغل نیز مجاز تلقی گردیده است. لیکن هیات مدیره و مدیرعامل باید از بین اعضاء شاغل انتخاب شوند.

• شرایط عضویت در تعاونی ها

وفق ماده 9 مقرر در قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران شرایط عضویت به قرار ذیل است :

1- داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران ؛

2- عدم ممنوعیت قانونی و حجر ، منجمله ورشکستگی به تقصیر ؛

3- عدم سوء پیشینه کیفری در جرایم مربوط به ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری ؛

4- درخواست کتبی عضویت و تعهد رعایت مقررات اساسنامه تعاونی ؛

5- عدم عضویت در تعاونی مشابه .

• حداقل و حداکثر تعداد عضو

تعداد عضو در تعاونی ها بر اساس مولفه هایی همچون نسبت سرمایه، فرصت اشتغال ، نوع فعالیت و رعایت اصل عدم تمرکز و تداول ثروت ، به وسیله آیین نامه ای تعیین می شود که به تصویب وزارت تعاون می رسد ، ولی در هر صورت ، تعداد اعضاء نباید کمتر از 7 نفر باشد. در این مورد باید گفت شرکت تعاونی به دو قسم است : " شرکت تعاونی عام " که شرکتی است که عضویت در آن برای همه آزاد می باشد. تعداد اعضاء در این تعاونی ها حداقل " 500 " نفر و بر اساس نوع تعاونی که وزارت تعاون تعیین کرده مشخص می شود. تعداد اعضای شرکت های تعاونی مصرف، حداقل " 250 " و در شرکت های تعاونی مسکن حداکثر " 500 " نفر تعیین گردیده است. این ملاک در شرکت های اشتغال زا با رعایت حداقل نباید از تعداد فرصت های شغلی دائمی طرح کمتر باشد و در سایر شرکت ها برای حداکثر تعداد اعضای تعاونی، محدودیتی وجود ندارد.

در شرکت تعاونی خاص، عضویت در آن برای گروهی خاص مانند کارگران ، دانشجویان ، کشاورزان ، زنان ، پزشکان و وکلای دادگستری و مشاغل خاص و نظایر این ها با رعایت شرایط آزاد تعیین می شود.

در شرکت های تعاونی همه با هم برابرند و همه همکار یکدیگرند و از نظر نژاد ، زبان ، رنگ ، پوست ، ملیت ، شغل و غیره هیچکدام از اعضاء بر دیگری برتری ندارند.

• حداقل سرمایه شرکت تعاونی

برای مقدار سرمایه شرکت تعاونی حداقل مقرر شده است. به موجب دستورالعمل تشکیل تعاونی ها ، حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت های تعاونی عام و خاص، به ترتیب یکصد میلیون ریال و ده میلیون ریال ، تعیین می گردد . هر تعاونی وقتی تشکیل و ثبت می شود که حداقل یک سوم سرمایه آن تادیه و چنانچه به صورت نقدی و جنسی باشد، تقویم و تسلیم شده باشند. لازم به ذکر است که تعاونی های مذکور پس از تشکیل در دوره فعالیت نیز باید پیوسته مبالغ حداقل سرمایه های فوق را داشته باشند.

• شرایط هیات مدیره

1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران ، 2- ایمان و تعهد و التزام عملی به اسلام ،3- داشتن اطلاعات یا تجربه لازم برای انجام وظایف متناسب تعاونی مربوط،4- عدم ممنوعیت قانونی و حجر ، 5- عدم عضویت در گروه های محارب، 6- عدم ارتکاب جرایم بر ضد امنیت و جعل اسناد ، عدم سابقه محکومیت به ارتشاء ، اختلاس ، کلاهبرداری ، خیانت در امانت ، تدلیس ، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و ورشکستگی به تقصیر یا تقلب .

• مدیر عامل

مسئولیت اجرایی امور شرکت به عهده " مدیرعامل " است. مدیرعامل برای دو سال ، توسط هیات مدیره انتخاب و تمدید آن بلامانع است. به طور موظف با حقوق، کار می کند. عزل و قبول استعفای او به وسیله هیات مدیره صورت می گیرد. مدیرعامل می تواند در جلسات هیات مدیره، بدون حق رای شرکت کند. اوراق عادی با امضای مدیر عامل ، ولی اوراق تعهد آور مثل چک و سفته با دو امضاء یعنی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره یا نائب رئیس آن انجام می شود. مدیرعامل نمی تواند سمت مدیرعامل یا بازرس یا عضویت در هیات مدیره تعاونی دیگری را همزمان داشته باشد.

 

• مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت 

برای ثبت تعاونی ، مدارک و اوراق ذیل بایستی توسط هیات مدیره همراه با درخواست خود تحویل اداره تعاون گردد :

1. اساسنامه مصوب شرکت

2. دعوتنامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی

3. صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی ، دایر بر تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان .

4. صورتجلسه راجع به جلسه اولین هیات مدیره دایر بر انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی هیات مدیره، انتخاب صاحبان امضاهای مجاز و اسامی و مشخصات آن ها و انتخاب مدیر عامل

5. فهرست اسامی و مشخصات داوطلبان تشکیل تعاونی

6. فهرست اسامی حاضران در اولین مجمع عمومی عادی که حاوی امضای آن ها باشد.

7. فهرست اسامی و مشخصات و نشانی اعضای اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان اعم از اصلی و علی البدل و مدیرعامل که حاوی امضای آن ها باشد.

8. مدارک مربوط به تقویم و تسلیم آن مقدار از سرمایه که به صورت جنبی بوده است.

9. قبولی کتبی اعضای اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان

10. رسید پرداخت مقدار وجوه لازم التادیه سرمایه تعاونی ، طبق اساسنامه

چند نکته :

1. شرکت های تعاونی توزیعی یا تولیدی ، علاوه بر اخذ مجوز تشکیل از اداره تعاون برای انجام فعالیت ، موظف به گرفتن مجوز لازم از دستگاه های ذیربط نیز هستند.

2. موسسان تعاونی باید با قوانین و مقررات تعاونی ها آشنایی داشته باشند و در صورت نیاز در کلاس آموزش یک روزه که اداره کل تعاون استان دایر می کند شرکت کنند.

3. مرجع ثبت تعاونی ها در تهران " اداره کل ثبت شرکت ها " و در شهرستان ها " اداره ثبت " واقع در مرکز اصلی تعاونی است. هرگونه تغییری که بعداَ در اساسنامه یا در اعضای هیئت مدیره، بازرسان ، مدیرعامل تعاونی یا در سرمایه آن صورت گیرد، باید به مرجع ثبت تعاونی اعلام شود.

4. ثبت تعاونی به وسیله درج آگهی در روزنامه رسمی به اطلاع عموم می رسد. عندالاقتضا می توان علاوه بر روزنامه رسمی در یکی از روزنامه های محلی یا با الصاق آگهی در معابر عمومی مرکز تعاونی نیزثبت آن را اعلام کرد.

5. هیات مدیره تعاونی پس از ثبت ، می بایست نسبت به اخذ پروانه تاسیس اقدام نماید.

تعداد صفحات : 10

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 92
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 81
  • باردید دیروز : 96
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 177
  • بازدید ماه : 686
  • بازدید سال : 40,595
  • بازدید کلی : 127,606